Zrównoważony łańcuch dostaw

Zgodnie ze strategią ESG Grupy dążymy do oszacowania naszego śladu węglowego w wymiarze ilościowym, aby na tej podstawie precyzyjnie określić cele klimatyczne, zgodnie ze ścieżką wyznaczoną porozumieniem paryskim.

Przejdź do indeksu GRI STANDARD
Z
[103-1] [103-2]

Zgodnie ze strategią ESG Grupy dążymy do oszacowania naszego śladu węglowego w wymiarze ilościowym, aby na tej podstawie precyzyjnie określić cele klimatyczne, zgodnie ze ścieżką wyznaczoną porozumieniem paryskim. Działamy w sposób etyczny oraz odpowiedzialny społecznie i środowiskowo, i tego samego oczekujemy od naszych partnerów biznesowych. Nasze standardy etyczne i zasady współpracy są transparentne i znane wszystkim dostawcom

Chcemy współpracować z podmiotami, które kierują się tymi samymi co my wartościami i stawiają sobie podobne do naszych cele. Oczekujemy od partnerów biznesowych współodpowiedzialności za klimat, środowisko i wpływ społeczny. Do 2030 roku zamierzamy wprowadzić system oceny dostawców produktów i usług na podstawie kryteriów ESG. Wdrożymy też program redukcji śladu węglowego produktów wraz z systemem zbierania danych o emisjach. Będziemy promować zrównoważone zmiany i wspierać partnerów handlowych w ich przeprowadzaniu zarówno w obszarze społecznym, jak i środowiskowym. Planujemy organizację szkoleń w tym zakresie.

Zobacz, jak wygląda nasz łańcuch dostaw
[102-9] [102-13] [103-2]

[102-9] [103-2]

Codziennie z zakładów Grupy Azoty wyjeżdżają tysiące ton naszych produktów. Każdego dnia trafia też do nas ogromna ilość surowców potrzebnych do produkcji. Nad koordynacją skomplikowanego łańcucha dostaw Grupy Azoty czuwają departamenty logistyki i zakupów. To tam podejmowane są decyzje, jak optymalnie zorganizować transport do i z zakładów naszych spółek. Łączymy oszczędności finansowe w logistyce z wymiernymi korzyściami dla środowiska.

Wydajny łańcuch dostaw pozwala nam sprzedawać nasze produkty w Unii Europejskiej i pozostałych krajach Europy oraz w Azji, Ameryce Północnej, Ameryce Południowej oraz Afryce.

Nasze bazy magazynowe rozsiane są po całej Polsce. Dodatkowo korzystamy z magazynów ponad 80 dystrybutorów zewnętrznych. Bez względu na miejsce, gdzie przechowujemy produkty i surowce, zawsze skrupulatnie przestrzegamy najwyższych standardów i odpowiednich norm bezpieczeństwa. 

Jeśli to możliwe, korzystamy z transportu kolejowego. To najbardziej przyjazny środowisku i jednocześnie i efektywny kosztowo sposób przewozu materiałów. Jego sprawną organizacją dla całej Grupy zajmuje się nasza spółka Grupa Azoty Koltar, która jest jednocześnie właścicielem nowoczesnej hali napraw i przeglądów technicznych lokomotyw.

Nasza Grupa korzysta też z własnych aktywów portowych w Gdyni, Gdańsku i Policach. Wysyłamy nasze produkty w masowcach i chemikaliowcach, a także w dużych transportach intermodalnych w kontenerach. Ładunki obsługiwane są przez terminale kontenerowe Gdyni i Gdańska oraz przez większość działających na rynku armatorów. Drogą morską wysyłamy nawozy oraz produkty chemiczne do dalszego przetwarzania przez odbiorców.

Zgodnie z naszą strategią doskonałości operacyjnej, w perspektywie do 2030 roku planujemy zwiększenie potencjału przeładunkowego poprzez rozbudowę zasobów magazynowych spółek grupy kapitałowej, w tym modernizację logistyki w obszarze nawozów i tworzyw, oraz obniżenie kosztów korzystania z magazynów zewnętrznych.

DOBRA PRAKTYKA

Korzystamy z nowoczesnego systemu TMS SOOT, który usprawnia procesy związane z transportem i pozwala m.in. komunikować się z przewoźnikami, zgłaszać zdarzenia transportowe, awizować transporty i powiadamiać odbiorców o rozpoczęciu transportu.

DOBRA PRAKTYKA

W kwietniu 2021 roku w najstarszym istniejącym fragmencie szczecińskiej stoczni dwoma cysternami załadowano 30 ton NOXy na statek „Barbara”, który zużywa około 200 litrów tego produktu dobowo. Załadunek wymagał specjalnego przygotowania. Wykorzystano węże o długości ponad 50 m. Wcześniej NOXy ładowano tylko w portach Europy Zachodniej.

DOBRA PRAKTYKA

[102-13]

Grupa Azoty ZAK S.A. została w 2021 roku członkiem Porozumienia o Współpracy Operatorów Terminali i Centrów Logistycznych Europy Środkowo-Wschodniej. Zrzeszenie, którego inicjatorem były Polskie Koleje Państwowe S.A., integruje podmioty działające w branży transportu, spedycji i logistyki. Kędzierzyńska spółka Grupy Azoty jest pierwszym w tym gronie przedsiębiorstwem produkcyjnym.

Zobacz czego oczekujemy od dostawców
[102-16] [103-2] [205-2]

[102-16] [103-2]

Skala naszej działalności i zamówień sprawia, że jesteśmy bardzo atrakcyjnym zleceniodawcą dla przedsiębiorstw z wielu branż. Chcemy nasz wpływ wykorzystać do promocji ważnych dla nas wartości. Aby współpracować z Grupą Azoty, dostawcy muszą przestrzegać Kodeksu postępowania dla partnerów biznesowych. Dokument zakazuje m.in.: 

  • korzystania z pracy dzieci w całym łańcuchu dostaw,
  • korzystania z pracy przymusowej lub niewolniczej,
  • korupcji w jakiejkolwiek postaci,
  • finansowania partii politycznych,
  • prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu,
  • łamania podstawowych praw pracowniczych i przepisów prawa, 
  • dyskryminacji pracowników. 

Dostawcy akceptując Kodeks zobowiązują się również do minimalizacji swojego oddziaływania na środowisko naturalne oraz unikania wykorzystywania surowców ze stref konfliktów.

[205-2]

Na etapie wyboru dostawcy wymagane jest potwierdzenie zapoznania się z „Kodeksem postępowania dla partnerów biznesowych, Kodeksem postepowania etycznego Grupy Azoty oraz z Polityką antykorupcyjną, a następnie w zawieranych umowach strony zobowiązują się do przestrzegania i stosowania obu dokumentów. Dodatkowo z każdym dostawcą podpisujemy zobowiązanie do wzajemnego wspierania się w procesie wykrywania i zwalczania uchybień oraz niezwłocznego informowania o tego typu przypadkach.

Bezpieczne i przyjazne miejsce pracy
Spis treści
Następna sekcja